Naujienos

Knygos visam gyvenimui: mitas ar tikrovė?

2015 12 03

Sunkiau, nei išrinkti knygą dovanai, yra nebent išsirinkti knygą sau. Ypač kai nežinai, kokios būtent nori. Vaikštant tarp, rodos, nesibaigiančių lentynų, į galvą ima įkyriai lįsti klausimai: Ar aš noriu romano? Lietuvių autoriaus ar užsienio rašytojo? Kuriam laikui šios knygos užteks? Atsakymu į šiuos klausimus kartais gali tapti rečiau išleidžiamos ir brangios, gausiai iliustruotos bei sunkiai rankose nulaikomos knygos. Vienas tokių knygų pavyzdžių – E. H. Gomricho „Meno istorija“, kuri ne pirmą kartą perleidžiama atranda vis naujų skaitytojų. O šiemet pastarosios knygos gretas papildė ir didelė mados istorijos knyga – „Mada. Nuo pirmykščių laikų iki šių dienų“.  

Apie rečiau išleidžiamų knygų išskirtinumą, atsparumą laikui bei priežastis, kodėl prie jų skaitytojai nuolat sugrįžta, kalba garsi Lietuvos dizainerė Julija Janus ir leidyklos „Alma littera“, neseniai pristačiusios knygą „Mada. Nuo pirmykščių laikų iki šių dienų“, vadovė Danguolė Viliūnienė.

Knyga – geriau už internetą?

Anot leidyklos vadovės D. Viliūnienės, yra knygų, kurios nesensta, nepraranda aktualumo ir keičiantis skaitytojų kartoms. „Tokių knygų kaip E. H. Gomricho „Meno istorija“ arba naujai išleista „Mada. Nuo pirmykščių laikų iki šių dienų“ populiarumą nulemia keli dalykai. Visų pirma skaitytojus traukia tai, kad šias knygas kuria savo srities specialistai: tiek tekstinė, tiek iliustracinė šių knygų medžiaga yra vertinga ir kaupiama ne vienerius metus, ilgai dirbama, kol gimsta knyga. Svarbu ir temų universalumas, aktualumas. Minėtų knygų vertė nesumažės ir po daugelio metų, nes nei meno, nei mados istorija jau nesikeis, tai praeitis,  galima tik vieno ar kito reiškinio, objekto interpretacija. Tiek menas, tiek mada yra ir bus svarbi žmonijos kultūros dalis“, – sako D. Viliūnienė.  

Pripažinta dizainerė Julija Janus, nepraleidžianti beveik nė vienos knygos apie madą ar mados istoriją, išskyrė ir tai, kad knygose informacija skaitytojams pateikiama patraukliau ir išsamiau nei internete.  

„Knyga – išsami, smagiai sudaryta, patraukli savo dydžiu ir informacijos gausa. Norint tai, kas profesionalių sudarytojų sudedama į tokias knygas, surasti savarankiškai, gali kainuoti daug brangaus laiko. Nekalbant apie tai, kad informacijos paieškos, tarkime, internetinėje erdvėje yra nenuoseklios bei sunku patikrinti randamos informacijos tikrumą“, – teigia J. Janus.

Universali žinių išraiška

J. Janus pabrėžia, kad knygose, kuriose didelis dėmesys skiriamas istorijai, nuotraukoms ir vienai konkrečiai temai, svarbiausia – pateikimas. Anot žinomos dizainerės, informacijos pateikimas tokiose knygose turi būti universalus ir prieinamas visiems, nepriklausomai nuo konkretaus žmogaus išprusimo lygio toje srityje ar domėjimosi gylio.

Tuo metu D. Viliūnienė pastebi, kad panašios knygos tinka tiek specialistams, tiek įvairaus amžiaus ir išsilavinimo smalsiems skaitytojams, nesvarbu, kiek jie turi tos srities žinių ar patirties. Tiesiog bus skirtingai priimama informacija, skirtingas poreikis.

„Tiek mada, tiek menas yra universalu. Kiekvienas žmogus su šiais dalykais susiduria kiekvieną dieną, tik supratimas ir vertinimas skirtingas. Kuo daugiau žmogus sužino, tuo didesnis poreikis gilintis, ieškoti, pažinti. Gyvenimas darosi spalvingesnis, įdomesnis “, – sako D. Viliūnienė.

Dizainerės J. Janus teigimu, domintis kuria nors sritimi, geriausia susirasti vieną sau priimtiniausią ir geriausią knygą, pagal kurią vėliau skaitytojas gali net patikrinti kitas panašios tematikos knygas.

Ne vien namų bibliotekos puošmena

„Dizainas ir mada – pagrindinės mano veiklos sritys, tad namuose turiu beveik visas lietuviškai išleistas mados istorijas ar albumus. Tačiau šios knygos niekada nedulka mano bibliotekos lentynose: turėdama laiko jas perverčiu, pasitikslinu ir palyginu tarpusavyje. Žinoma, didelė dalis knygų apie madą Lietuvoje yra parduodamos anglų kalba, tad lietuviškai išleista plati ir gausiai iliustruota knyga šia tema – svarbi kiekvienam besidominčiam“, – mano J. Janus.

Pasak D. Viliūnienės, knygų apie madą, meną Lietuvoje išleidžiama vis daugiau, tačiau jos dažniausiai skirtos arba kažkuriam laikotarpiui, arba konkrečiam kūrėjui. 

„Šiandien lietuvių kalba yra išleidžiama nemažai informacinių knygų. Visos jos – vertingos ir skatina pažinimą. E. H. Gomricho „Meno istorija“, „Mada. Nuo pirmykščių laikų iki šių dienų“ yra išsamios, gausiai iliustruotos, kruopščiai parengtos. Šios knygos lentynoje nedulkės, bus nuolat skaitomos, vartomos.“, – teigia D. Viliūnienė.  

Kita vertus, leidyklos vadovės nuomone terminas „knyga visam gyvenimui“ skamba per išdidžiai.. Gyvenimas banguotas, poreikiai keičiasi. „Yra tik knygos tam tikram gyvenimo tarpsniui, knygos, padariusios įtaką. Nebent tas gyvenimas yra labai nuobodus, vienodas, pilkas, ir perskaitytos tik kelios knygos. Gal tada galėtų būti viena knyga iš kelių“, – apibendrina D. Viliūnienė.